Mik akadályozhatják a céged növekedését?

Ismered azt a viccet, amikor két székely beszélget. Az egyik látja, hogy a puli kutya egy szöges deszkán fekszik, és nyög. 

  • Te komám, miért nyög az a puli? -kérdezi az egyik.
  • Hát azért, mert böki a szeg az oldalát. -válaszolja a másik.
  • És miért nem kel fel róla? -csodálkozik az egyik.
  • Hát mert nem fáj annak eléggé. -hangzik a válasz.

Gyakori jelenség a kisvállalkozásoknál, hogy a növekedésben beáll egy stagnálás. Olyan ez, mint egy plafon, amelyet látszólag nagyon nehéz átszakítani. Hérakleitosz óta tudjuk, hogy “Semmi sem állandó, csak a változás maga.” Nem véletlen, hogy az ilyen stagnálási periódusokra fokozott figyelmet fordítunk. Az egyensúlyi állapot ugyanis -mivel rengeteg feltételtől függ- csak illúzió. A piac bármely rezdülésére, vagy éppen a cég saját rendszerében időzített bombaként rejtőző apró hibák beérésére a változás azonnal kimozdítja a látszat harmóniát. 

A jelenséget a vállalkozásfejlesztésben sokszor úgy hívjuk hogy az “elég jó” állapot. 

Az “elég jól” működő cég a vállalkozás egy olyan állapota, amely lehet áldás és átok is egyben. Egy dolog biztos csupán, hogy nem tart örökké. Amikor a pénzügyi eredmények, a létszámnövekedés és a vevői visszajelzések elégedettséggel töltik el a vezetőt és nincs egy nagyobb távolabbi cél, akkor tudat alatt is pihenő állapotba kapcsolhat a vállalkozás. Ez a stagnálás állapota, ami egy Nobel-díjas fogalom annak ellenére, hogy valójában nem is létezik.

Ha haladni szeretnél, ismerd fel, hogy mi tart vissza.

Átmeneti jólét és a nem elég rossz

A nagyobb sikerek ünneplést érdemelnek. Azonban, ha az eredmény hatására a csapat “hátradől” a székében, a fókusz könnyen elterelődhet a fejlődési irányáról. A siker önmagában nem ösztönöz változásra, az átmeneti jólét könnyen egy “nem elég rossz” állapotba kapcsolhatja a csapatot. 

A jövőkép és célok hiánya

Biztosan sokszor hallottad a mondást, hogy “amelyik hajó nem tudja merre tart, annak egyetlen szél sem kedvez”.

Így van ez a vállalkozásban is. Tiszta jövőkép, vízió, konkrét és pontos célok és a hozzájuk tartozó “nagy miért” nélkül nincs igazi motiváció. Az ilyen állapot sokféleképpen jelenik meg. Egyrészt lecsökken a csapat energiaszintje. Ennek egyik oka a motiválatlanság. Másrészt pedig, mivel mindenkinek szüksége van célokra, az emberek találnak maguknak. Az energiájuk nem vész el, ugyanakkor nem a közös irányba húzzák a cég szekerét.

Olyan ez, mint mikor van hat pompás lovad, ám mindegyik egy másik irányba hajtana. A paták vadul dobognak, az izmok feszülnek, a porfelhő is nagy, de a fogatod csak nem indul el sehova sem.

Küldetéstudat hiánya

Nem elég csupán egy kitűzött cél. Az emberek ugyanis sokkal jobban szeretnek küldetésekben részt venni, mint munkában.

Belül mindenki hős akar lenni a saját életében, szerepében ami mindenkinél másképpen, de mégis markánsan jelentkezik. Ezért van az, hogy a legtöbben hivatásra, magasabb szintű célra vágynak, mintsem valami rutin feladatra, amit el kell végezni minden nap. Ugyanazt a munkakört vezetőként képes vagy a vállalati kultúra értékeivel küldetéssé változtatni. Az eredmény egy sokkal boldogabb, elégedettebb, mégis motiváltabb, és így eredményesebb csapat.

A vakfolt

A szemünkben van egy szkotóma nevű rész a retina látóterében, amelyben nincsenek fényérzékeny receptorok, így az nem lát. Hogy jön ez a vállalkozásvezetéshez? Úgy, hogy mindenkinek ott van a vakfoltja, de senki nem ismeri fel addig, amíg egy kísérlettel meg nem mutatja neki valaki. A vezetői információk és a cég valódi működését illetően neked is lehetnek ilyen vakfoltjaid, azaz számodra láthatatlan területek, amelyekről a napi rutin során nem veszel tudomást. Itt lépnek be a tudatos mérőeszközök használatának a szokásai, amelyekkel megfigyelhetjük a tendenciákat, így időben képesek leszünk reagálni, sőt, dobozon kívül gondolkodni is. 

Nem optimalizált működések

Sokszor az új beszerzéseket, új beruházásokat érdemes megelőznie egy rövid felmérésnek. Vajon biztosan azon a ponton és abban az időben, mértékben kell befektetni a cégbe? Ilyenkor először vedd elő a funkcionális és szervezeti ábrátokat, és vizsgáld felül a folyamataitokat, mert könnyen lehet, hogy optimalizálással sokkal többre mentek, mint folyamatos költségnöveléssel. Mielőtt beruházol egy új eszközre, vagy munkaerőfelvételre szánod el magad, vizsgáld meg a jelenlegi állományod kihasználtságát. Lehet, hogy épp egy egészen másik ponton van szükség a beavatkozásra?

Dobozba zárva

Gyakran használt fogalom a dobozon kívül való gondokozás, de nem véletlenül. Einsteintől tudjuk, hogy képtelenek vagyunk megoldani egy problémát ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amellyel létrehoztuk.
Adj teret, és kereteket a kreatív és adaptív gondolkodásmódnak. Szervezz “meetingeket”, ahol kérj fel facilitátornak nem szakmabelieket, és engedd, hogy a klasszikus “brainstorming” módszerével minden munkatársad elengedje a kreatív elméjét. Lehet, hogy a megoldást csak másnap leszel képes leolvasni a flip-chartról. Hidd el, időnként megéri.

A felsorolt okok egytől egyig leküzdhetőek. A kulcs valahol ott pihen a csapatodban, csak engedd, és inspiráld őket, hogy lépjenek ki a komfortzónáikból. Elsőként mégis lépj te.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük